Informacja
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzegu informuje, iż od dnia 11 października 2024r. rozpoczną prace gminne komisje ds. szacowania strat w budynkach mieszkalnych zalanych w wyniku powodzi. Zgodnie z wytycznymi takie komisje będą oceniały procenty strat i na podstawie tego będą dokonywane wypłaty zasiłków na pomoc remontowo-budowlaną przyznawanej na podstawie art. 39 ust. 1 i 2 oraz art. 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, na którą składają się:
- zasiłek na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku powodzi, zwany dalej: „zasiłkiem na odbudowę budynku mieszkalnego”
- zasiłek na remont albo odbudowę budynku gospodarczego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku powodzi, zwany dalej: „zasiłkiem na odbudowę budynku gospodarczego”
Zasiłki remontowo-budowlane przyznawane będą rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym jeśli w dniu wystąpienia powodzi:
a) prowadziły gospodarstwo domowe w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym lub;
b) posiadały i stale użytkowały budynek gospodarczy;
– które zostały zniszczone lub uszkodzone w wyniku tego zdarzenia.
Komunikat dla osób dotkniętych powodzią
Informujemy, że Urząd Miasta w Brzegu zajmuje się dystrybucją artykułów pierwszej potrzeby, środków dezynfekujących oraz butelkowanej wody pitnej, przygotowanych dla mieszkańców z terenów dotkniętych powodzią.
Po odbiór w/w produktów można zgłaszać się w środę, w godzinach 10.00-14.00 w sali nr 9 w Urzędzie Miasta w Brzegu (wejście od strony parku).
MOPS POMAGA
Za nami trudny tydzień, tydzień w którym przyszło nam się zmierzyć z żywiołem i tragedią wielu mieszkańców Brzegu. Słowa nie wyrażą tego jak bardzo jestem wdzięczny mojemu zespołowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzegu, który od pierwszych minut podjął niełatwe zadanie by być wszędzie dam gdzie byliśmy potrzebni. Dziękuję za ogromną wrażliwość, wielkie serca i otwartość na potrzeby drugiego człowieka. Jestem z Was DUMNY !!! Zdaliśmy ten egzamin celująco.
Szczególne słowa podziękowania kieruję do naszego „zespołu kryzysowego” pełniącego służbę przez całą dobę- Nina Hamera, Ela Hucał, Marzena Muzalska, Karina Zabłocka… to Wy przez cały czas byłyście na pierwszej linii, mimo trudności i zmęczenia zarażałyście mnie i innych swym uśmiechem i optymizmem niosąc nadzieję na lepsze jutro. Dziękuję wszystkim, którzy pełnią dyżury i opiekują się ewakuowanymi: Karolina Czajkowska, Elżbieta Gromek, Marta Habrych, Dawid Jurkowski, Paulina Komorowska, Ewelina Konieczna, Barbara Marońska, Dariusz Siwak, Ewa Sudół, Zuzanna Wojtaczka, Krzysztof Zapotoczny. Dziękuję pełniącym dyżury w siedzibie MOPS : Gosia Jakuszewska, Maria Koksanowicz, Katarzyna Puszkiewicz, Kamila Pyżalska, Iwona Rapiejko, Lucyna Starzak, Kamila Tokarz.
Dziękuję wszystkim którzy nas w tym czasie wspierali m in. Ratownictwo Wodne Brzeg, Damian Biskup z Brzeskiego Stowarzyszenia Chorych na SM oraz wielu innych, których nie jestem w stanie tutaj wymienić. Bez Waszej pomocy byłoby trudniej.
„Wdzięczność jest pamięcią serca”… Udowodniliście, że jesteście zespołem w pełni profesjonalnym, gotowym do niesienia natychmiastowej, bezinteresownej pomocy w skrajnych i ekstremalnych warunkach. Jestem przekonany, że serca wszystkich, którym pomagaliśmy na pewno nie zapomną Waszego poświęcenia i pomocy.
Przed nami kolejne wyzwania, ale po tym tygodniu jestem przekonany, że z takim zespołem możemy wszystko a nawet więcej.
Sebastian Matuszewski
Pomoc społeczna dla osób poszkodowanych przez powódź
Jeśli jesteś osobą poszkodowaną, złóż wniosek we właściwym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Pomoc przeznaczona jest dla rodzin i osób samotnie gospodarujących, które w wyniku zdarzenia, w szczególności powodzi, będącej zdarzeniem klęskowym, poniosły szkodę.
Pomoc przyznawana będzie rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, które w dniu wystąpienia zdarzenia klęskowego prowadziły gospodarstwo domowe w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym zniszczonym lub uszkodzonym w wyniku zdarzenia.
Pomoc w przypadku „zdarzeń klęskowych” (którymi są m.in. straty poniesione na skutek powodzi, podtopień, intensywnych opadów atmosferycznych, silnych wiatrów i wyładowań atmosferycznych lub osunięć ziemi):
- tzw. „pomoc „doraźna” w gospodarstwach domowych do 8000 zł (w budynkach mieszkalnych oraz w podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych), jeśli osoby poszkodowane znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane środki własne
Wniosek do pobrania: Wniosek pomoc doraźna
- pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku zdarzeń klęskowych (do 200 tys. zł – remont/odbudowa budynku mieszkalnego, do 100 tys. zł – remont/odbudowa budynków gospodarczych).
Wniosek do pobrania: Wniosek pomoc na remont,odbudowe
Klauzura informacyjna RODO: RODO
Pomoc przysługuje rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, prowadzącym w dniu wystąpienia zdarzenia klęskowego gospodarstwo domowe w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym zniszczonym lub uszkodzonym w wyniku „zdarzenia klęskowego”.
Pomoc przyznawana jest niezależnie od dochodu na podstawie wniosku. Decyzja o jego przyznaniu oraz ocena okoliczności uzasadniających przyznanie należy do gminy. Podstawą do ostatecznego określenia wysokości przyznawanej pomocy, jest rodzinny wywiad środowiskowy, do przeprowadzenia którego zobowiązany jest właściwy miejscowo ośrodek pomocy społecznej oraz ustalona przez niego wysokości poniesionych strat, zgodnie z zasadami miarkowania.
W przypadku pomocy na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oszacowania wysokości szkód w budynku/lokalu mieszkalnym dokona osoba posiadająca uprawienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości albo komisja do spraw szacowania strat, w której bierze udział pracownik organu nadzoru budowlanego wykonujący zadania służące.
Jeżeli jest to możliwe prosimy o zrobienie wyraźnych zdjęć lub nagrań uszkodzeń przed przystąpieniem do usuwania skutków powodzi aby zebrany materiał mógł posłużyć do udokumentowania strat przy ubieganiu się o pomoc.
Wnioski powinny być złożone nie później niż 30 dni od zdarzenia o charakterze powodzi.
POMOC FINANSOWA DLA OSOB POSZKODOWANYCH PRZEZ POWODŹ – DO 2000 ZŁ
Pomoc finansowa dla osób i rodzin dotkniętych powodzią
Rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, poszkodowana w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może otrzymać jednorazowy zasiłek powodziowy w kwocie do 2 tys. zł, zwany dalej „zasiłkiem".
Wniosek należy złożyć w gminie, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminie sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania.
Zasiłek jest przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej i nie podlega zwrotowi, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 7 Ustawy z dnia16 września 2011r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (t.j. Dz. U.2024 poz. 654).
- Zasiłek powodziowy do 2000 zł - przysługuje rodzinie lub osobie samotnie gospodarującej, poszkodowanej w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Zasiłek powodziowy jest jednorazowy, przyznawany niezależnie od dochodów na podstawie wniosku.
Wniosek do pobrania: Wniosek o zasiłek powodziowy
Klauzura informacyjna RODO: RODO
Informacja
Uwaga!!! Ewakuacja mieszkańców terenów zagrożonych zalaniem
Burmistrzyni Brzegu informuje, że w związku z prowadzoną akcją przeciwpowodziową, ogłaszamy kolejną ewakuację mieszkańców ul: Grobli, Plac Drzewny, Wał Śluzowy, Błonie, Nadodrzańska, Nadbrzeżna, Cegielniana i Strzelecka.
Osoby ewakuowane będą podejmowane spod domów, przygotowanym transportem lub dostarczane przez straż pożarną do miejsca zbiórki. Osobom starszym i schorowanym zostanie udzielona pomoc.
Osoby podlegające ewakuacji prosimy o przygotowanie najpotrzebniejszych rzeczy osobistych, lekarstw oraz dokumentów.
Akcję koordynuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzegu. Wszelkie pytania prosimy kierować pod numer – (77) 416 99 93.
Ważne numery kontaktowe:
(77) 416 99 50 – Stały dyżur informacyjny w Urzędzie Miasta
Przypominamy numery alarmowe:
112 – Centrum powiadamiania ratunkowego
997 – Policja
998 – Straż pożarna
999 – Pogotowie ratunkowe
991 – Pogotowie energetyczne
992 – Pogotowie gazowe
993 – Pogotowie ciepłownicze
(77) 416 22 44 – Pogotowie wodno-kanalizacyjne
512 980 970 – Ratownictwo Wodne Brzeg
Potrzebę odebrania zwierząt do sprawowania opieki do czasu ustabilizowania sytuacji powodziowej należy zgłaszać do personelu schroniska Przytul Psisko. Zwierzęta będą tam zaopiekowane do czasu ustąpienia następstw powodzi. Zgłoszenia pod numerem telefonu: 535 955 515.
Ogłoszenie
W związku z wprowadzeniem stanu alarmu przeciwpowodziowego dla Gminy Brzeg oraz rozpoczęciem akcji ewakuacyjnej mieszkańców zagrożonych zalaniem terenów informuję, iż w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Brzegu wprowadzono całodobowe dyżury pracowników.
Jednocześnie informuję, iż w sprawach dotyczących pomocy społecznej interesanci przyjmowani są w normalnych godzinach pracy Ośrodka tj. 7.15- 15.15
Całodobowy alarmowy nr telefonu: 77 416 99 93
Wszelkie informacje na temat aktualnej sytuacji powodziowej oraz działań podejmowanych przez służby będą publikowane na stronie Urzędu Miasta Brzeg i Facebooku.
Załącznik – zarządzenie Kierownika